Medelhavskost

Vad är medelhavskost?

Den traditionella medelhavsmaten är i sig ingen lågkalorikost. Den innehåller dock bra fetter av en annan kvalitet än den vi har här uppe i norden. Den här kosten bygger på ganska enkla och få ingredienser och lättlagade recept. Sedan urminnes tider är olivoljan basfettet i länderna kring medelhavet. Olivoljan innehåller bl. a. rikligt med enkelomättade fetter. I det utsökta medelhavsköket finns även gott om andra nyttiga fetter från nötter och fisk. Det är en kost där man får i sig mycket grönsaker och proteiner. Att laga [medelhavskost:https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/rLGgkl/medelhavskost-kan-gora-dig-glad ] är roligt. Det är inte bara gott, även ögonen får njuta då det oftast är massor av olika färger i denna mat. För att göra det lite roligare i köket kan man uppdatera sin köksutrustning och ha olika stekpannor till olika tillfällen och maträtter. T. ex. grillpannor eller wokpannor.

Den typiska medelhavsmaten består av:

  • fisk och skaldjur
  • ljust kött och kyckling
  • frukt och grönt samt nötter
  • olivolja
  • vinäger
  • fläsk i små mängder och rött kött
  • fullkornspasta och fullkornsris
  • små mängder av mättade fetter som t.ex. smör, mjölk, ost

I dessa tider när kost och hälsa är en stor del av mångas vardag har baljväxter, som förr bara var ett tillbehör eller dekoration, blivit en boom och allt fler väljer idag att lägga till lite extra av baljväxter och grönsaker i sin dagliga kost. Man kan försöka tänka på att halva tallriken ska fyllas med grönt och se kycklingen, fisken och köttet som tillbehör. Lägg sedan till lite fullkornspasta eller fullkornsris. Välj gärna grovt bröd till din frukost och vill du ha ett annat alternativ än mejeriprodukter till brödet finns det numera en variant av olivolja som man kan bre på sin smörgås. Det som är bra med baljväxter är att det inte bara finns mycket antioxidanter i, det är också rikt på nyttiga fibrer. Helt enkelt bra mat som är väldigt fiberrika och håller dig mätt länge stund så blodsockret håller sig på en jämn och bra nivå. Ruccola, spenat och olika salladssorter är populärt kring medelhavet och det finns antioxidanter i många av våra bladgrönsaker och en fettsyra som kallas alfa-linolensyra. Det är en bra fettsyra att få i sig som minskar risken för sjukdomar i hjärta och kärl.

Tomat, fisk och skaldjur är en annan viktig och väldigt vanlig ingrediens i medelhavsmaten. När tomterna åker fram följs den även av olivoljan. Istället för feta såser på mejeriprodukter görs goda och näringsrika såser på tomater och bra fetter. Fisk och skaldjur, då fisk i synnerhet, är ett bra livsmedel för att få i sig omega 3. Att äta fisk regelbundet och få i sig dessa nyttiga fettsyror är bra för att sänka sitt blodtryck. Feta fiskar som t.ex. lax, strömming, sardiner och makrill är extra rika på omega-3.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *